CELGEZONDHEID

Celgezondheid

Waarom is het belangrijk dat je cellen gezond zijn?

Een gezonde cel is soepel en doorlaatbaar waardoor voedingsstoffen makkelijk in de cel komen en afvalstoffen makkelijk uit de cel gaan.

Als je een beschadigde cel hebt, dan is het celmembraan hard en stijf. Voedingsstoffen kunnen dan niet zo gemakkelijk de cel in en voedingsstoffen worden maar gedeeltelijk opgenomen. Daarbij kunnen de afvalstoffen niet goed de cel uit en worden niet volledig uitgescheiden.

Ook voor onze hormonen is het van belang dat de cel gezond is, diverse hormonen worden aangemaakt uit vetzuren, maar ook heel veel andere lichaamsprocessen worden ondersteund door Omega 3.

Waarom is Omega 3 zo belangrijk?

Onze balans omega 3 versus omega 6 is door de jaren heen ontzettend veranderd.

De optimale verhouding in de voeding van omega 6 en omega 3 vetzuren is 4:1. Door ons westerse voedingspatroon is deze verhouding vaak tussen de 10:1 – 20:1.

Deze verstoorde vetzuurbalans kan voor klachten zorgen, denk hierbij aan:

  • hormonale klachten
  • vermoeidheid
  • ontstekingen
  • moeite met afvallen
  • gewrichtsklachten
  • verminderde concentratie

Daarnaast is omega 3 ontzettend belangrijk voor je hersenen.

Ik raad iedereen aan om dit zowel preventief als bij klachten te gebruiken.

Willeke Dekkers
Read More
Simone heeft alles heel duidelijk uitgelegd en neemt de klachten serieus. Zeer benieuwd wat uiteindelijk de resultaten zullen zijn.

Omega 6 versus omega 3

Omega 3 en 6 vetzuren zijn essentiële vetzuren, wat betekent dat we ze wel nodig hebben, maar dat het lichaam ze niet zelf kan maken. Ze moeten dus door voeding worden ingenomen.

Omega 6 vetten gebruiken voor hun omzetting dezelfde enzymen als omega 3 vetten doen. Als je voeding veel omega 6 vetten bevat, remt dat de omzetting van omega 3 vetzuren.

De belangrijkste omega 3 vetzuren zijn:

  • EPA (eicosapentaeenzuur)
  • DHA (docosahexaeenzuur)
  • ALA (alfa-linoleenzuur), dit zit vooral in plantaardige bronnen zoals lijnzaad, walnoten, groene groenten, hennepzaad, chiazaad

EPA en DHA zijn unieke omega 3 vetten die vooral in vette vis zitten zoals sardines, haring, makreel, ansjovis, zalm, noten en zaden.

Omega 6 zit vooral in diverse oliën zoals sojaolie, zonnebloemolie en maïsolie. Van deze oliën worden veel producten gemaakt zoals margarines en bak- en braadproducten, maar het zit ook in kant en klare producten als chips, koekjes, crackers, brood en snacks.

Omega 9 zit in olijfolie, avocado en diverse noten.

Gezondheidsvoordelen gebruik omega 3

Door het gebruik van omega 3:
  • Zorg je voor een goede ondersteuning bij hormonale klachten, zoals stemmingswisselingen, opvliegers en menstruatieklachten
  • Is er een betere opname van voedingsstoffen, vitaminen en mineralen
  • Voorkom je ontstekingen
  • Voorkom je vage pijntjes en vage klachten
  • Zorg je voor meer energie
  • Zorg je voor een mooie huid
  • Zorg je voor een helderder hoofd
  • Verlaag je het risico op hart- en vaatziekten, kanker, alzheimer, artritis, hersenbloedingen en andere ziektebeelden
Celgezondheid omega 3

Hoe kom je weer in balans?

Bij een hormonale disbalans, of als jij vage klachten ervaart, moet er eerst balans in je lijf komen. Diverse hormonen worden aangemaakt uit vetzuren, maar ook heel veel andere lichaamsprocessen worden ondersteund door Omega 3.

Sinds ik Zinzino Balance Oil gebruik ervaar ik meer energie, geen vage klachten meer, balans in mijn lichaam, minder zin om te snaaien en mijn omega 3 vs omega 6 vetzurenbalans is in orde.

De voordelen van het gebruik van Zinzino:

  1. Hoge dosering EPA en DHA
  2. De meest geteste Omega 3
  3. Tevens in VEGAN versie verkrijgbaar
  4. Diverse smaken
  5. Ook in capsules verkrijgbaar
  6. Hoogwaardige Polyfenolen voor betere opname en stabiliteit van de olie & polyfenolen zijn ook krachtige ontstekingsremmende middelen die ontstekingsenzymen en weefsel beschadigden enzymen blokkeren. Polyfenol, zoals die uit de olijven bezitten ook antioxiderende eigenschappen die de cellen en de bloedlipiden beschermen tegen oxidatieve stress (anti-aging).
Omega 3

Vetzurentest

Een vetzurentest is een test die de gezondheid van jouw cellen meet.

De vetzurentest nemen we af via een vingerprik, het bloed wordt geanalyseerd op 11 verschillende vetzuren
(omega 3 en omega 6). De test meet een aantal belangrijke punten:

  • De beschermingswaarde van je cellen tegen ontstekingen
  • De omega 3 waardes in je bloed
  • De hardheid van het celmembraan
  • De balans tussen omega 6 en omega 3
  • De omega 6 waardes in je bloed
  • Je mentale weerstand
Zizino vetzurentest

Als de uitslag van de vetzurentest binnen is plannen wij een afspraak in om de vetzurentest te bespreken. Je ontvangt van mij een advies.

Indien je kiest voor de vetzurentest incl. hormonale analyse dan bespreken we zowel de hormonale analyse als de vetzurentest tijdens het consult. Je ontvangt van mij een advies en samenvatting van het gesprek.

Investering vetzurentest

109,-
  • Vetzurentest t.w.v. € 109,-
  • Consult 60 minuten
  • Advies

Investering vetzurentest

inclusief hormonale analyse
147,-
  • Vetzurentest t.w.v. € 109,-
  • Hormonale analyse t.w.v. € 97,-
  • Consult 60 minuten
  • Advies
  • Samenvatting gesprek

Top 10 voedingsmiddelen omega 6

  1. Frituurolie
  2. Zonnebloemolie
  3. Maïsolie
  4. Sojaolie
  5. Sesamolie
  6. Bak- en braadvet
  7. Walnoten
  8. Vloeibaar frituurvet
  9. Margarine (80% vet)
  10. Dressing (vinaigrette)

Maken bovenstaande producten deel uit van jouw voedingspatroon dan heb je waarschijnlijk een disbalans in je vetzuren.

Omega 3 celgezondheid