Je bekijkt nu Cortisol, ofwel ons stresshormoon

Cortisol, ofwel ons stresshormoon

Cortisol, ook wel stresshormoon genoemd, zorgt voor je hunkering naar eten, je spijsvertering, je bloeddruk, je slaap- en waakpatroon, je fysieke activiteit en je vermogen om met stress om te gaan.

Stress is niet te vermijden, het is een onderdeel van het leven. Nu is het wel zo dat wij vrouwen er veel gevoeliger voor zijn en staan wij vaker de hele dag “aan”. Te veel van ons worstelen met de symptomen van langdurige stress en continu aan staan. Dit is vaak de reden dat wij trek in chocolade hebben, slecht slapen, vooral vetopslag op de buik krijgen en onrust en angstgevoelens ervaren.

Hoog cortisol Als je lichaam regelmatig of zelfs continu in een stresstoestand verkeert scoor je hoog op cortisol.Je staat constant “aan” en vindt het moeilijk tot rust te komen of jezelf rust te gunnen, maar je bent meestal nog wel in staat om goed te functioneren.Laag cortisol Als je een veel te lange tijd continue in een stresstoestand hebt verkeerd dan is het lichaam niet goed meer in staat cortisol te reguleren. Je voelt dat je dagelijks functioneren moeizamer gaat. Indien je te maken hebt met langdurige stress, dan wordt de stress chronisch en chronische stress zorgt voor meer gezondheidsproblemen, vermoeidheid en kan als dit lang aanhoudt zorgen voor burn-out of andere welvaartsziekten. Oorzakeno   Bij ons vrouwen geldt vaak dat we te veel ballen in de lucht moeten en willen houden. We willen een lieve vrouw zijn, een leuke partner, een goede moeder, een leuke collega, een hardwerkende vrouw, een leuke vriendin zijn, ons huishouden blijven doen en ga zomaar door.o   Een andere reden kan een trauma zijn, bijvoorbeeld door het overlijden van een dierbare, een ziek familielid, relatieproblemen, etc.o   Stress van verkeerde voeding (suikers, chemische toevoegingen, allergie, intolerantie, transvetten, darmproblemen).o   Gebrek aan ontspanning en slaap. Mocht je je hierin herkennen probeer dan voor jezelf op te schrijven wat jou stress geeft en kijk welke kleine stap je kunt nemen om hierin verandering aan te brengen.Lukt het om een uur eerder naar bed te gaan, helpt een voetenbad met magnesium ter ontspanning voor het slapen gaan, neem je afspraken voor komende week eens onder de loep; waar kun je nee tegen zeggen i.p.v. altijd maar ja.En ja misschien geeft een lijstje maken ook stress, alleen zonder inzicht kom je nergens 😘Succes!

Lukt het niet om zelf inzicht te krijgen kijk dan eens voor een hormonale analyse, dit geeft je direct inzicht en je ontvangt een concreet advies.

Dit bericht heeft één reactie

Geef een antwoord